Wanneer is mediation de beste oplossing voor een zakelijk conflict?

Ruzie om 'a fistful of dollars'?- zakelijk conflict - Mediation Eerst
Ruzie om 'a fistful of dollars'?

Overal waar geld een rol speelt kan een zakelijk conflict ontstaan. Geen toeval dat juist in het zakenleven partijen vaak tegenover elkaar komen te staan. Al snel reageert een partij dan met het inschakelen van een advocaat. Er zijn een aantal situaties waarbij voor een zakelijk conflict een veel beter alternatief is: mediation.

Als het slechts om ‘a fistful’ gaat

Het meest voorkomende zakelijke conflict is de onbetaalde rekening. Als de vordering onder de € 5.000 is heeft het eigenlijk geen zin om een rechtszaak aan te spannen: vanaf € 500 bedragen de griffiekosten € 486 en als de gedagvaarde partij verweer voert bent u al snel tussen de € 1.500 en € 2.500 advocaatkosten kwijt. Als het conflict over (gebreken in) de uitvoering van de order gaat, kunt u beter met een mediator en de tegenpartij om de tafel gaan zitten en er samen uit zien te komen. De kosten zullen dan een stuk lager zijn. Overigens, ook als de vordering boven de € 5.000 is zult u met mediation goedkoper uit zijn, maar een advocaat kan dan een alternatief zijn als de tegenpartij niet meewerkt.

Als je met elkaar verder moet

Als het conflict met een klant is waar u eigenlijk wel zaken mee wilt blijven doen of met een partij (inclusief intern) waarmee u samen wilt blijven werken, maakt een rechtszaak meer kapot dan dat het een oplossing biedt. Vaak verharden de standpunten van partijen zich tijdens de rechtszaak. U hebt bovendien geen invloed op de uitkomst: de rechter heeft het laatste woord. Als de rechterlijke uitspraak gedaan is, is de sfeer vaak zo verpest dat u verdere samenwerking wel kunt vergeten.

Wacht er niet te lang mee

Wanneer een zakelijk conflict ontstaat kunt u het beste zo snel mogelijk met elkaar om de tafel gaan zitten. Hoe langer u wacht, hoe groter het conflict wordt. Waarom is het een goed idee om een mediator in te schakelen? Een mediator is een onpartijdige bemiddelaar. Hij/zij maakt gebruik van technieken om tussen partijen onderling begrip te kweken, waardoor er een positieve sfeer ontstaat om tot een oplossing te komen. Dat werkt beter dan wanneer je met kwade koppen tegenover elkaar gaat zitten.

Dreigt er een zakelijk conflict en twijfelt u over wat de beste oplossing is? Ik ben mediator in Den Haag en heb – samen met de betrokken partijen – al veel van dit soort conflicten tot een bevredigende oplossing gebracht. Neem contact op of bel mij: 0610949917 voor een vrijblijvend gesprek.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Marie schreef:

    Als je inderdaad nog veel met elkaar te maken gaat krijgen, kan het verstandig zijn om een mediator in te schakelen. Wacht niet te lang, omdat dat de kans op escalatie natuurlijk kan vergroten. Ook is het altijd goed om de opties met HR te bespreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.